Darrerament s'han publicat diversos documents que marquen les directrius sobre quines haurien de ser les competències TIC dels docents. Entre aquests, i per la seva rellevància i actualitat es podrien destacar dos:
- UNESCO's ICT Competency Standards for Teachers (Normes UNESCO sobre Competències en TIC per a Docents)
- National Educational Technology Standards for Students i el National Educational Technology Standards for Teachers (Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Docents i Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants) publicats per la International Society for Technology in Education (ISTE)
Apareixen tres nivells d'aprofundiment pel que fa a la tecnologia:
- Nocions bàsiques de tecnologia: Els docents han de conèixer el funcionament bàsic del 'maquinari' i del 'programari', així com les aplicacions d'activitat, un navegador, un programa de comunicacions, un programa de presentació i aplicacions de gestió. També han de ser capaços d'utilitzar novetats a les aules, les noves tecnologies serien un exemple. Durant les activitats a classe s'ha de promoure l'utilització de nous aparells a les aules com les pissares digitals i altres eines. A més de tot això s'ha de garantir un accès per igual a tota la tecnologia. Els docents han de posseir coneixements sobre els recursos webs per a poder-los utilitzar, així els nens adquiriràn coneixements complementaris sobre disciplines i pedagogia que afavoriràn el seu desenvolupament professional.
- Aprofundiment de coneixements: Els docents han de conèixer aplicacions variades i específiques i han de saber utilitzar-los correctament per a diferents situacions basades en problemes i projectes. També han de ser capaços de d'utilitzar xarxes de recursos (blogosfera) i fer-la servir a classe garantint l'accès fàcil a la tecnologia. Els docents han de conèixer tota una sèrie d'aplicacions i instruments específics i han de ser capaços d'utilitzar-los amb flexibilitat en diferents situacions basades en problemes i projectes. Han de tenir coneixements per crear projectes complexos i vetllar per la seva gestió, per col·laborar amb altres docents i utilitzar xarxes per així accedir a la informació, i d'aquesta manera a la resta de persones implicades, per així abonar la seva pròpia formació professional.
- Creació de coneixements: Els docents han de ser capaços de crear comunitats basades en es TIC, i saber utilitzar-les per millorar les competències dels estudiants. Han de desenvolupar un paper de lideratge amb els seus companys i en l'elaboració i aplicació d'una concepció de la seva escola com a comunitat basada en la innovació i l'aprenentatge permanent ajudant-se de les TIC. També han de mostrar la capacitat d'experimentar, d'aprendre contínuament i d'utilitzar les TIC per a crear comunitats professionals del coneixement.
Normes de la ISTE
La ISTE ha publicat dos documents que recullen respectivament les competències que haurien de tenir els docents i les dels estudiants:
La ISTE ha publicat dos documents que recullen respectivament les competències que haurien de tenir els docents i les dels estudiants:
- Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Docents. Segons aquestes normes els docents haurien de ser competents en:
· Inspirar i facilitar l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants
· Planificar i dissenyar experiències d'aprenentatge i avaluació incorporant instruments contemporanis
· Mostrar coneixements, habilitats i estratègies de treball innovadores i centrades en la societat digital
· Promoure la ciutadania digital i la responsabilitat
· Millorar la pròpia pràctica professional i la capacitat de lideratge
- Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants
· Creativitat i innovació
· Comunicació i col·laboració
· Investigació i fluïdesa en l'ús de la informació
· Pensament crític, resolució de problemes i presa de decisions
· Ciutadania digital
· Funcionament de la tecnologia i conceptes
Per a viure, treballar i aprendre amb èxit s’ha d’aprendre a utilitzar la tecnologia digital amb eficàcia. En un conjunt educatiu sòlid, les TIC poden ajudar a adquirir als alumnes capacitats necessàries per ser:
· Competents per utilitzar tecnologies de la informació.
· Buscadors, analitzadors i avaluadors de la informació.
· Solucionadors de problemes i capaços de prendre decisions.
· Usuaris creatius i eficaços d’eines de productivitat.
· Comunicadors, col·laboradors, publicadors i productors.
· Ciutadans informats, responsables i capaços de contribuir a la societat.
Gràcies a les TIC els estudiants són capaços d’adquirir capacitats importants per al seu ús. L’educador és el responsable d’això i de crear l’ambient propi per aprendre i comunicar. Per aquest motiu és molt importants que tots els educadors n’entenguin del tema per a poder traspassar aquesta informació.
El projecte “Estándares UNESCO de Competencia en TIC para Docentes” (ECD-TIC) proporciona a tots els educadors informació per a planificar programes per a que el professorat aprengui a fer ús d’aquestes noves tecnologies.
Avui dia, tots els educadors han de tenir coneixement sobre les TIC per a poder traspassar-ho als seus alumnes, capacitat que actualment forma una part integral del catàleg de competències professionals bàsiques d’un docent.
El projecte ECD-TIC aporta un marc de referència per a que els docents adquireixin les capacitats necessàries actuals:
· Atenent el Marc de Polítiques Educatives subjacent.
· Examinant els components de la reforma de l'educació i desenvolupant un conjunt de matrius de competències per a docents que corresponguin als diferents enfocaments en matèria de polítiques educatives i als components de la reforma del sistema educatiu.
· Oferint una descripció detallada de les competències específiques en TIC que els docents han d'adquirir en el context de cada conjunt o mòdul de competències.
La finalitat de la UNESCO és harmonitzar la formació de docents amb els objectius nacionals en matèria de desenvolupament. Per a fer-ho és van desenvolupar tres factors de productivitat: profunditzar en capital, millorar la qualitat del treball i innovar tecnològicament.
Aquests tres factors serveixen de base a tres enfocs complementaris que vinculen les politiques educatives al desenvolupament econòmic:
· Incrementar la comprensió tecnològica d'estudiants, ciutadans i força laboral mitjançant la integració de competències en TIC en els plans d'estudis –currículums- (enfocament de nocions bàsiques de Tecnologia).
· Que creixi la capacitat d'estudiants, ciutadans i força laboral per utilitzar coneixements amb la finalitat d'addicionar valor a la societat i a l'economia, aplicant aquests coneixements per resoldre problemes complexos i reals (enfocament d'aprofundiment de coneixements).
· Augmentar la capacitat d'estudiants, ciutadans i força laboral per innovar, produir nou coneixement i treure profit d'aquest (enfocament de generació de coneixement).
Mitjançant el creuament d’aquests tres enfocs per a la reforma educativa basada en el desenvolupament de la capacitat humana, amb els sis components del sistema educatius, es va elaborar un marc de referència del pla d’estudis, per al projecte ECD-TIC. Es busca que els formadors de docents examinin aquest marc per a poder elaborar el material d’aprenentatge o revisar l’existent per seguir els enfocs mencionats anteriorment.
Aquestes normes creades per la UNESCO m'han semblat molt correctes perquè així els formadors d'educadors poden serguir una pauta per saber com formar-los i d'aquesta manera actualitzar els estudis afegint-hi les noves tecnologies, les TIC.
Les imatges d'aquesta entrada estàn extretes d'Eduteka
No hay comentarios:
Publicar un comentario